Xaloc Música, Airecel

Xaloc Música, Airecel
  • Xaloc Música
  • Airecel
  • Blau CD 393
  • Primavera 2004
 

Som Ramon, Sóc Arnau

  • Mal punyent que em té apassionat,
  • que m'encén sa sang amb ardor de flama:
  • només em calma pensar en qui molt ama,
  • fúria viva que m'ha empresonat.
  • Dalt de sa torre sobre es trispol fred
  • observ des de sa finestra desclosa
  • es jardí que em mostra es seu cos d'alosa,
  • desert d'amor, m'apag amb un calfred.
  • Som Ramon, sóc Arnau,
  • desert d'amor, per vós mor.
  • Aquest mal m'ofega
  • en pèlag d'amor,
  • som el Comte Arnau
  • per vós només mor.
  • Sobre ses teulades
  • vola s'oronella,
  • s'enfila i s'estimba,
  • fa una tombarella.
  • Per tu, amor, faré qualsevol cosa,
  • tot serà penar i viure des d'ara
  • per as cos malmès que mai no reposa.
  • Es teu record és com llum ardent
  • que no destorba s'espera tan llarga
  • i aviva es foc d'amor que per vós sent.
  • Som Ramon, sóc Arnau,
  • desert d'amor, per vós mor.
  • Sa volta del cel
  • amb sa nit tocada
  • tota resplendeix,
  • llueix estelada.
  • Dalt de sa muntanya
  • vaga es Comte Mal,
  • passa per sa plana
  • com vent de mestral.
Música: Marta Elka / Pilar Reiona.
Lletra: Pilar Reiona.
Pujar
 

Camí perdut

  • (Instrumental)
Música: Pilar Reiona.
Pujar
 

El poal florit

  • Un bandoler abans hi havia
  • de lladres fou capità,
  • allà on anava a robar
  • feia matx de nit i dia.
  • Així mateix esperava
  • conhort de la religió:
  • cercava confessió,
  • l'absolució demanava.
  • Caramulls de crims tan grossos
  • no trobaven cap perdó,
  • l'assassí sens compassió
  • matava el confés a trossos.
  • Un dia arriba a un convent
  • reclamant confessió,
  • un frare amb resolució
  • accepta l'oferiment.
  • Així diu la penitència:
  • "El que no vulgues per tu,
  • no ho vulgues per ningú":
  • és una clara sentència.
  • El lladre tot consirós
  • pensa qui pensa en tal cosa
  • lluny dels altres, a la cova,
  • reconeix no ser ditxós.
  • Decideix canviar de vida
  • i torna al mateix convent;
  • contricció novament
  • li va pregar fora mida.
  • Perdó de Déu obtenir
  • és per a tu tan possible
  • com que el poal, ben visible,
  • 'ribi tal dia a florir.
  • El dolor del penedit
  • fou del tot insuportable:
  • morí dins el llit el lladre,
  • tot ja era ben decidit.
  • Quan hora primera anaren
  • a treure aigua del pou,
  • clara i bona per qui beu,
  • el poal florit trobaren.
Música: M. Pilar López i Sastre.
Lletra: Gaspar Valero i Martí.
Pujar
 

Per anar de noces

  • (Instrumental)
Música: Pilar Reiona
Pujar
 

De pressa!

  • De pressa, va ben de pressa
  • lo poltre del Comte Mal;
  • de tan de pressa, no corre,
  • no corre, que va volant.
  • Si troba parets o màrgens
  • los bóta pitjor que un mart,
  • ni avencs ni gorgs el deturen,
  • pels torrents li basta un salt.
  • I passa jardins i hortes,
  • travessa boscs, arenals,
  • costers i puigs i garrigues
  • i cingles i comellars...
  • Sembla un remolí quan passa
  • la plana de part a part;
  • quan passa per dins la costa
  • sembla una verga de llamp!
  • Lo Comte amb la boca eixuta
  • lo pit oprès i cansat,
  • acaba l'alè i les forces
  • i ja no el pot governar.
  • - Quan te cansaràs de córrer?
  • - li crida desesperat,
  • - on te'n vas, com una ratxa
  • de vent d'infern? On te'n vas?
  • On me dus, que veig que corres
  • i corres sense parar
  • i en el castell d'on eixírem,
  • cavall meu, no arribes mai?-
  • I així dient mira i mira
  • per dins la fosca cercant
  • lo seu castell d'on li sembla
  • que va sortir fa cent anys.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Ramon Picó i Campomar.
Pujar
 

El primer pis, venint del cel, era el nostre

  • La lluna redola
  • i el vent sobre mar.
  • Brama la vedella,
  • renilla el cavall.
  • Jo no sé què fer,
  • si riure o plorar.
  • Et recorde a soles,
  • amb un devantal.
  • Els pits se n'eixien
  • alegres per dalt.
  • Des de la terrassa
  • miràvem passar
  • els núvols, els dies,
  • la brisa en el blat.
  • Barana de ferro,
  • i tu berenant.
  • La lluna redola
  • i el vent sobre el mar.
  • Brama la vedella,
  • renilla el cavall.
  • M'agrada veure't
  • amb un davantal
  • que et feia més nua,
  • més clara i tendral.
  • Jo no sé què fer,
  • si riure o plorar.
  • Des d'allí s'hi veien
  • els trens i el solar.
  • Enormes els besos
  • i dura la carn.
  • Dies com aquells
  • ja no tornaran.
  • Et recorde, dreta,
  • amb el davantal;
  • et recorde en terra,
  • amb el davantal.
  • Els xiquets cridaven,
  • jugant, al solar.
  • Xiulaven els trens
  • un poc més avall.
  • La lluna redola
  • i el vent sobre el mar.
  • Barana de ferro,
  • roba al fil d'aram
  • tests entre les teules,
  • paisatge urbà.
  • De vegades m'entren
  • ganes de plorar.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Vicent Andrés Estellés (de L'amant de tota la vida, 1965).
Pujar
 

Fé nona

  • Fé nona, fé nona,
  • petit, petitó,
  • i tanca es ullets,
  • que són com dos llumets
  • de clara vivor.
  • Ta mare te bressa,
  • la lluna té pressa
  • i fuig amb una ona.
  • Fé nona, fé nona,
  • petit, petitó.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Antoni Nadal.
Pujar
 

Nàiade

  • Sovint a la font venies
  • plorant el teu desamor,
  • perquè ara mai més podries
  • sentir el batec del seu cor.
  • Dedins del pou, en sortí
  • una dona jove i guapa
  • que allà tot ho adesava
  • i ell no se'n pogué avenir.
  • - Garrida, has robat mon cor!
  • Digue'm d'on vens i d'on surts.
  • - Per tu, dona d'aigua som,
  • si això dius, no em veuràs pus.
  • Per aquella mala anyada
  • les paraules em digueres,
  • per això molt enutjada
  • torn a les aigües primeres.
  • Si treuen aigua algun pic
  • d'aquell pou fondo i antic
  • prou bé hi senten els singlots
  • que hi amaguen la tristor.
  • Per això, si algú em vol bé,
  • li vull donar bon conhort.
  • Quan bec de la teva font
  • sa dona d'aigua em neix.
Música i lletra: Pilar Reiona.
Pujar
 

Camí ran de mar

  • A vorera de la mar
  • gavines blanques voltegen,
  • es fonoll marí verdeja
  • omplint d'aroma es pinar.
  • - Ramells florits, trobaràs
  • pels redols prop de la mar.
  • Cap al tard s'aigua encalmada
  • dibuixa un mar de vitralls;
  • si bufa brisa pausada,
  • és llisa com un mirall.
  • - Senzill, tranquil, es milà
  • pren es vol a ran de mar.
  • Acaricia s'onada
  • ses roques sense neguit,
  • besada damunt besada
  • arribant a l'infinit.
  • - Crestalls gentils, alçarà
  • s'oretjol prop de la mar.
Música i lletra: Pilar Reiona.
Pujar
 

La captiva recatada

  • A la vorera del mar, una donzella
  • hi brodava un mocador bo per la reina.
  • Com va ser a mig brodar, li mancà seda.
  • - Mariner, bon mariner, que portau seda?
  • - Quina seda voleu vós, blanca o vermella?
  • - Vermelleta la vull jo, que és la més bella.
  • - Entrau, entrau dins la nau, triareu d'ella.
  • Com va ser a dins la nau, s'adormí ella
  • i, dormint molt descansada, la nau fa vela
  • i amb lo cant del mariner, desperta's ella.
  • - Mariner, bon mariner, portau-me a terra,
  • que les ones de la mar me donen pena.
  • - Voltau la nau, que plorant va,
  • duis-la en el port on mon pare està.
  • Mon pare, em voleu quitar? Moros me venen.
  • - Ma filla, digau, digau, per quant vos venen?
  • - Mon pare, per cent escuts vostra seria.
  • - Ma filla, per un menut no us quitaria.
  • - Voltau la nau, que plorant va
  • duis-la en el port on ma mare està.
  • - Ma mare, em voleu quitar? Moros me venen.
  • - Ma filla, digau, digau, per quant vos venen?
  • - Ma mare, per cent escuts vostra seria.
  • - Ma filla, per un menut no us quitaria.
  • - Voltau la nau, que plorant va
  • duis-la en el port on germà està.
  • - Mon germà, em voleu quitar? Moros me venen.
  • - Germana, digau, digau, per quant vos venen?
  • - Mon germà, per cent escuts vostra seria.
  • - Germana, per un menut no us quitaria.
  • - Voltau la nau, que plorant va
  • duis-la en el port on son bé està.
  • - Lo meu bé, em voleu quitar? Moros me venen.
  • - Mon amor, digau, digau, per quant vos venen?
  • - Lo meu bé, per cent escuts vostra seria.
  • - Mon amor, per tot lo món no us deixaria.
  • - Fermau la nau, vora del mar,
  • puis la donzella son bé ha trobat.
Música i lletra: popular
Adaptació: Pilar Reiona.
Pujar
 

Sabia que vindries

  • Sabia que vindries, que ja era
  • l'hora de parar la taula dignament,
  • d'obrir la porta i enramar el vent
  • amb les paraules de la primavera.
  • Amor i més amor d'aquell que espera,
  • amor i més amor d'aquell que sent
  • la pentecosta de l'amor i l'advent,
  • i en el vent el gran crit de la bandera.
  • Tenia a punt, amor, totes les coses
  • perquè sabia que vindries, ara,
  • amb un escàndol de sonets i roses.
  • Amor i més amor i més encara,
  • i avemaries i vitralls i aloses,
  • i tots els blats novells de la tarara.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Vicent Andrés Estellés (de L'amant de tota la vida, 1965).
Pujar
 

Camí el cim

  • Tirany estret i enlairat,
  • tu ets el secret camí
  • per arribar a la fi
  • al cim que més he estimat.
  • Vora el cingle agosarat,
  • empedrat, bé serpenteges,
  • la roca dura festeges,
  • t'abeures del cel granat.
  • Tu m'has mostrat la natura,
  • has fet sentir al meu cor
  • tota la vida i tresor
  • que bateguen vers l'altura.
  • L'estada sembla alentida,
  • no reprèn la caminada,
  • acostes amb la rosada
  • perfums de murta florida.
  • Quan començ la davallada
  • no puc deixar de girar-me,
  • tot d'una crec enyorar-me
  • del plaer de la jornada.
  • M'acompanyes a la vila
  • desfent revolts tortuosos.
  • Lluny dels turons alterosos
  • fineix la nostra sortida.
  • Fidel, la comesa acabes;
  • el comiat ara hem de creure.
  • L'adéu és un arreveure:
  • tornaré prest, com suposes.
  • L'esforç que sols demanar
  • el tens bonament cobert;
  • a dalt, un espai obert
  • no et canses de regalar.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Gaspar Valero.
Pujar
 

El Comte Mal

  • - Com vetlau tota soleta, muller lleial?
  • Com vetlau tota soleta, mon desigual?
  • - Jo no vetl tota soleta, mon Comte Mal,
  • jo no vetl tota soleta, ai mon Déu val!
  • - A on són ses vostres filles, muller lleial?
  • a on són ses vostres filles, mon desigual?
  • - Dalt sa cambra són qui filen, mon Comte Mal,
  • dalt sa cambra són qui filen llana d'antany.
  • - Les me voleu deixar veure, muller lleial?
  • Les me voleu deixar veure, mon desigual?
  • - Vós les me retgiraríeu, mon Comte Mal,
  • vós les me retgiraríeu, ai mon Déu val!
  • - Què és el que duis en es ulls, mon Comte Mal?
  • Què és el que duis en es ulls, ai mon Déu val?
  • - Males coses que he mirades, muller lleial,
  • males coses que he mirades, mon desigual.
  • - Què és el que duis a sa boca, mon Comte Mal?
  • què és que duis a sa boca, ai mon Déu val!
  • - Males coses que he gustades, muller lleial,
  • males coses que he gustades, mon desigual.
  • - Què es el que duis en es cap, mon Comte Mal?
  • Què es el que duis en es cap, ai mon Déu val?
  • - Males coses que he pensades, muller lleial,
  • males coses que he pensades, mon desigual.
  • - Digue'm per on ets entrat, mon Comte Mal.
  • Digue'm per on ets entrat, ai mon Déu val.
  • - Pes reixats de sa finestra, muller lleial,
  • pes reixats de sa finestra, mon desigual.
  • - Vols dir-me amb qui has vengut, mon Comte Mal?
  • Vols dir-me amb qui has vengut, ai mon Déu val?
  • - Defora tenc es cavall, muller lleial,
  • defora tenc es cavall, mon desigual.
  • - I per què t'has condemnat, mon Comte Mal?
  • I per què t'has condemnat, ai mon Déu val?
  • - Per un acte fals que he fet, muller lleial,
  • per un acte fals que he fet, mon desigual.
  • - Es gall canta i no te'n vas, mal esperit,
  • es gall canta i no te'n vas, i és mitja nit.
  • - Entre es barrots des reixat, embadalit,
  • el Comte se n'és anat, ja n'es partit.
Música i lletra: popular (Versió de Banyalbufar, extreta del Cançoner popular de Mallorca de Rafel Ginard Baucà).
Arranjaments: Pilar Reiona / Marta Elka.
Pujar
 

Per anar de noces

  • (Instrumental)
Música: Pilar Reiona
Pujar