Vés al contingut
- Xaloc Música
- Airecel
- Blau CD 393
- Primavera 2004
Som Ramon, Sóc Arnau
- Mal punyent que em té apassionat,
- que m'encén sa sang amb ardor de flama:
- només em calma pensar en qui molt ama,
- fúria viva que m'ha empresonat.
- Dalt de sa torre sobre es trispol fred
- observ des de sa finestra desclosa
- es jardí que em mostra es seu cos d'alosa,
- desert d'amor, m'apag amb un calfred.
- Som Ramon, sóc Arnau,
- desert d'amor, per vós mor.
- Aquest mal m'ofega
- en pèlag d'amor,
- som el Comte Arnau
- per vós només mor.
- Sobre ses teulades
- vola s'oronella,
- s'enfila i s'estimba,
- fa una tombarella.
- Per tu, amor, faré qualsevol cosa,
- tot serà penar i viure des d'ara
- per as cos malmès que mai no reposa.
- Es teu record és com llum ardent
- que no destorba s'espera tan llarga
- i aviva es foc d'amor que per vós sent.
- Som Ramon, sóc Arnau,
- desert d'amor, per vós mor.
- Sa volta del cel
- amb sa nit tocada
- tota resplendeix,
- llueix estelada.
- Dalt de sa muntanya
- vaga es Comte Mal,
- passa per sa plana
- com vent de mestral.
Música: Marta Elka / Pilar Reiona.
Lletra: Pilar Reiona.
Pujar
Camí perdut
Música: Pilar Reiona.
Pujar
El poal florit
- Un bandoler abans hi havia
- de lladres fou capità,
- allà on anava a robar
- feia matx de nit i dia.
- Així mateix esperava
- conhort de la religió:
- cercava confessió,
- l'absolució demanava.
- Caramulls de crims tan grossos
- no trobaven cap perdó,
- l'assassí sens compassió
- matava el confés a trossos.
- Un dia arriba a un convent
- reclamant confessió,
- un frare amb resolució
- accepta l'oferiment.
- Així diu la penitència:
- "El que no vulgues per tu,
- no ho vulgues per ningú":
- és una clara sentència.
- El lladre tot consirós
- pensa qui pensa en tal cosa
- lluny dels altres, a la cova,
- reconeix no ser ditxós.
- Decideix canviar de vida
- i torna al mateix convent;
- contricció novament
- li va pregar fora mida.
- Perdó de Déu obtenir
- és per a tu tan possible
- com que el poal, ben visible,
- 'ribi tal dia a florir.
- El dolor del penedit
- fou del tot insuportable:
- morí dins el llit el lladre,
- tot ja era ben decidit.
- Quan hora primera anaren
- a treure aigua del pou,
- clara i bona per qui beu,
- el poal florit trobaren.
Música: M. Pilar López i Sastre.
Lletra: Gaspar Valero i Martí.
Pujar
Per anar de noces
Música: Pilar Reiona
Pujar
De pressa!
- De pressa, va ben de pressa
- lo poltre del Comte Mal;
- de tan de pressa, no corre,
- no corre, que va volant.
- Si troba parets o màrgens
- los bóta pitjor que un mart,
- ni avencs ni gorgs el deturen,
- pels torrents li basta un salt.
- I passa jardins i hortes,
- travessa boscs, arenals,
- costers i puigs i garrigues
- i cingles i comellars...
- Sembla un remolí quan passa
- la plana de part a part;
- quan passa per dins la costa
- sembla una verga de llamp!
- Lo Comte amb la boca eixuta
- lo pit oprès i cansat,
- acaba l'alè i les forces
- i ja no el pot governar.
- - Quan te cansaràs de córrer?
- - li crida desesperat,
- - on te'n vas, com una ratxa
- de vent d'infern? On te'n vas?
- On me dus, que veig que corres
- i corres sense parar
- i en el castell d'on eixírem,
- cavall meu, no arribes mai?-
- I així dient mira i mira
- per dins la fosca cercant
- lo seu castell d'on li sembla
- que va sortir fa cent anys.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Ramon Picó i Campomar.
Pujar
El primer pis, venint del cel, era el nostre
- La lluna redola
- i el vent sobre mar.
- Brama la vedella,
- renilla el cavall.
- Jo no sé què fer,
- si riure o plorar.
- Et recorde a soles,
- amb un devantal.
- Els pits se n'eixien
- alegres per dalt.
- Des de la terrassa
- miràvem passar
- els núvols, els dies,
- la brisa en el blat.
- Barana de ferro,
- i tu berenant.
- La lluna redola
- i el vent sobre el mar.
- Brama la vedella,
- renilla el cavall.
- M'agrada veure't
- amb un davantal
- que et feia més nua,
- més clara i tendral.
- Jo no sé què fer,
- si riure o plorar.
- Des d'allí s'hi veien
- els trens i el solar.
- Enormes els besos
- i dura la carn.
- Dies com aquells
- ja no tornaran.
- Et recorde, dreta,
- amb el davantal;
- et recorde en terra,
- amb el davantal.
- Els xiquets cridaven,
- jugant, al solar.
- Xiulaven els trens
- un poc més avall.
- La lluna redola
- i el vent sobre el mar.
- Barana de ferro,
- roba al fil d'aram
- tests entre les teules,
- paisatge urbà.
- De vegades m'entren
- ganes de plorar.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Vicent Andrés Estellés (de L'amant de tota la vida, 1965).
Pujar
Fé nona
- Fé nona, fé nona,
- petit, petitó,
- i tanca es ullets,
- que són com dos llumets
- de clara vivor.
- Ta mare te bressa,
- la lluna té pressa
- i fuig amb una ona.
- Fé nona, fé nona,
- petit, petitó.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Antoni Nadal.
Pujar
Nàiade
- Sovint a la font venies
- plorant el teu desamor,
- perquè ara mai més podries
- sentir el batec del seu cor.
- Dedins del pou, en sortí
- una dona jove i guapa
- que allà tot ho adesava
- i ell no se'n pogué avenir.
- - Garrida, has robat mon cor!
- Digue'm d'on vens i d'on surts.
- - Per tu, dona d'aigua som,
- si això dius, no em veuràs pus.
- Per aquella mala anyada
- les paraules em digueres,
- per això molt enutjada
- torn a les aigües primeres.
- Si treuen aigua algun pic
- d'aquell pou fondo i antic
- prou bé hi senten els singlots
- que hi amaguen la tristor.
- Per això, si algú em vol bé,
- li vull donar bon conhort.
- Quan bec de la teva font
- sa dona d'aigua em neix.
Música i lletra: Pilar Reiona.
Pujar
Camí ran de mar
- A vorera de la mar
- gavines blanques voltegen,
- es fonoll marí verdeja
- omplint d'aroma es pinar.
- - Ramells florits, trobaràs
- pels redols prop de la mar.
- Cap al tard s'aigua encalmada
- dibuixa un mar de vitralls;
- si bufa brisa pausada,
- és llisa com un mirall.
- - Senzill, tranquil, es milà
- pren es vol a ran de mar.
- Acaricia s'onada
- ses roques sense neguit,
- besada damunt besada
- arribant a l'infinit.
- - Crestalls gentils, alçarà
- s'oretjol prop de la mar.
Música i lletra: Pilar Reiona.
Pujar
La captiva recatada
- A la vorera del mar, una donzella
- hi brodava un mocador bo per la reina.
- Com va ser a mig brodar, li mancà seda.
- - Mariner, bon mariner, que portau seda?
- - Quina seda voleu vós, blanca o vermella?
- - Vermelleta la vull jo, que és la més bella.
- - Entrau, entrau dins la nau, triareu d'ella.
- Com va ser a dins la nau, s'adormí ella
- i, dormint molt descansada, la nau fa vela
- i amb lo cant del mariner, desperta's ella.
- - Mariner, bon mariner, portau-me a terra,
- que les ones de la mar me donen pena.
- - Voltau la nau, que plorant va,
- duis-la en el port on mon pare està.
- Mon pare, em voleu quitar? Moros me venen.
- - Ma filla, digau, digau, per quant vos venen?
- - Mon pare, per cent escuts vostra seria.
- - Ma filla, per un menut no us quitaria.
- - Voltau la nau, que plorant va
- duis-la en el port on ma mare està.
- - Ma mare, em voleu quitar? Moros me venen.
- - Ma filla, digau, digau, per quant vos venen?
- - Ma mare, per cent escuts vostra seria.
- - Ma filla, per un menut no us quitaria.
- - Voltau la nau, que plorant va
- duis-la en el port on germà està.
- - Mon germà, em voleu quitar? Moros me venen.
- - Germana, digau, digau, per quant vos venen?
- - Mon germà, per cent escuts vostra seria.
- - Germana, per un menut no us quitaria.
- - Voltau la nau, que plorant va
- duis-la en el port on son bé està.
- - Lo meu bé, em voleu quitar? Moros me venen.
- - Mon amor, digau, digau, per quant vos venen?
- - Lo meu bé, per cent escuts vostra seria.
- - Mon amor, per tot lo món no us deixaria.
- - Fermau la nau, vora del mar,
- puis la donzella son bé ha trobat.
Música i lletra: popular
Adaptació: Pilar Reiona.
Pujar
Sabia que vindries
- Sabia que vindries, que ja era
- l'hora de parar la taula dignament,
- d'obrir la porta i enramar el vent
- amb les paraules de la primavera.
- Amor i més amor d'aquell que espera,
- amor i més amor d'aquell que sent
- la pentecosta de l'amor i l'advent,
- i en el vent el gran crit de la bandera.
- Tenia a punt, amor, totes les coses
- perquè sabia que vindries, ara,
- amb un escàndol de sonets i roses.
- Amor i més amor i més encara,
- i avemaries i vitralls i aloses,
- i tots els blats novells de la tarara.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Vicent Andrés Estellés (de L'amant de tota la vida, 1965).
Pujar
Camí el cim
- Tirany estret i enlairat,
- tu ets el secret camí
- per arribar a la fi
- al cim que més he estimat.
- Vora el cingle agosarat,
- empedrat, bé serpenteges,
- la roca dura festeges,
- t'abeures del cel granat.
- Tu m'has mostrat la natura,
- has fet sentir al meu cor
- tota la vida i tresor
- que bateguen vers l'altura.
- L'estada sembla alentida,
- no reprèn la caminada,
- acostes amb la rosada
- perfums de murta florida.
- Quan començ la davallada
- no puc deixar de girar-me,
- tot d'una crec enyorar-me
- del plaer de la jornada.
- M'acompanyes a la vila
- desfent revolts tortuosos.
- Lluny dels turons alterosos
- fineix la nostra sortida.
- Fidel, la comesa acabes;
- el comiat ara hem de creure.
- L'adéu és un arreveure:
- tornaré prest, com suposes.
- L'esforç que sols demanar
- el tens bonament cobert;
- a dalt, un espai obert
- no et canses de regalar.
Música: Pilar Reiona.
Lletra: Gaspar Valero.
Pujar
El Comte Mal
- - Com vetlau tota soleta, muller lleial?
- Com vetlau tota soleta, mon desigual?
- - Jo no vetl tota soleta, mon Comte Mal,
- jo no vetl tota soleta, ai mon Déu val!
- - A on són ses vostres filles, muller lleial?
- a on són ses vostres filles, mon desigual?
- - Dalt sa cambra són qui filen, mon Comte Mal,
- dalt sa cambra són qui filen llana d'antany.
- - Les me voleu deixar veure, muller lleial?
- Les me voleu deixar veure, mon desigual?
- - Vós les me retgiraríeu, mon Comte Mal,
- vós les me retgiraríeu, ai mon Déu val!
- - Què és el que duis en es ulls, mon Comte Mal?
- Què és el que duis en es ulls, ai mon Déu val?
- - Males coses que he mirades, muller lleial,
- males coses que he mirades, mon desigual.
- - Què és el que duis a sa boca, mon Comte Mal?
- què és que duis a sa boca, ai mon Déu val!
- - Males coses que he gustades, muller lleial,
- males coses que he gustades, mon desigual.
- - Què es el que duis en es cap, mon Comte Mal?
- Què es el que duis en es cap, ai mon Déu val?
- - Males coses que he pensades, muller lleial,
- males coses que he pensades, mon desigual.
- - Digue'm per on ets entrat, mon Comte Mal.
- Digue'm per on ets entrat, ai mon Déu val.
- - Pes reixats de sa finestra, muller lleial,
- pes reixats de sa finestra, mon desigual.
- - Vols dir-me amb qui has vengut, mon Comte Mal?
- Vols dir-me amb qui has vengut, ai mon Déu val?
- - Defora tenc es cavall, muller lleial,
- defora tenc es cavall, mon desigual.
- - I per què t'has condemnat, mon Comte Mal?
- I per què t'has condemnat, ai mon Déu val?
- - Per un acte fals que he fet, muller lleial,
- per un acte fals que he fet, mon desigual.
- - Es gall canta i no te'n vas, mal esperit,
- es gall canta i no te'n vas, i és mitja nit.
- - Entre es barrots des reixat, embadalit,
- el Comte se n'és anat, ja n'es partit.
Música i lletra: popular (Versió de Banyalbufar, extreta del Cançoner popular de Mallorca de Rafel Ginard Baucà).
Arranjaments: Pilar Reiona / Marta Elka.
Pujar
Per anar de noces
Música: Pilar Reiona
Pujar